آتشكده يزد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 11 خرداد 1396
بازدید : 35
نویسنده : rahnama-safar

آتشكده بهرام يزد يا  آتشكده ورهرام يزد با قدمت 1500 سال در خيابان كاشاني شهر يزد قرار دارد. اين مكان مربوط به زرتشتيان است كه شامل ساختمان و باغ مشجري است كه در قرن اخير ساخته شده است. آتشكده محل نگهداري آتش مقدس زرتشتي است و نيايشگاه زرتشتيان ساكن در اين شهر مي­باشد، آتش مقدس كه براي زرتشتيان محترم مي باشد و بايد هميشه روشن نگه داشته شود.
ساختمان اصلي در وسط حياط و بر بلندي قرار دارد و آن را درختاني هميشه سبز احاطه كرده اند. حوضي مدور و بزرگ در محور ورودي بنا به آن زيبايي خاصي بخشيده است. سرستون‌هاي سنگي جلو تالار ساختمان اصلي و سنگ‌هاي گلدار پاي ديوارها كار هنرمندان اصفهاني است كه در اصفهان سنگ‌ها تراشيده شده و سپس تا يزد برده‌اند. نگار كاشي‌هاي فروهر بر بالاي سردر ورودي كار هنرمندان كاشي كار يزدي است و معماري كل اين بنا از معماري آتشكده‌هاي پارسيان تاثير پذيرفته است.
آتش در محفظه اي بلند تر از سطح زمين در اتاقي نسبتاً وسيع و دور از تابش خورشيد قرار گرفته و اتاقهايي براي مراسم نيايش پيرامون آن طراحي شده است. بناي آتشكده يزد، نزديك به 80 سال پيشينه دارد اما آتشي كه درون آن مي­سوزد بيش از 1500 سال است كه همين پيشنه و ديرينگي باعث شگفتي دوچندان اين نيايشگاه شده است.
ورود به اين نيايشگاه هميشه براي نيايش كنندگان با آدابي همراه بوده، از جمله پاكيزگي زنان و مردان. همچنين مردان بايد براي ورود با كلاه سفيد و زنان با روسري سفيد و لباس رنگ روشن و بدون كفش وارد شوند. آتش مقدس درون مجمر بزرگي از جنس برنزه و شخصي به اسم «هيربد» مسئول روشن نگه داشتن آتش است و بازديدكنندگان اين آتشكده مي توانند اين آتش هميشه فروزان را از پشت ديوار شيشه اي ببينند.
آتشكده بهرام يزد از 8 سال پيش كه جزء بناهاي ملي ثبت شد، در به روي گردشگران گشود. گرچه اين موضوع مخالفت بسياري از زرتشتيان را برانگيخت زيرا آنجا جاي نيايش به درگاه خداوند است و آنها دوست نداشتند كه با ورود گردشگر هم آرامش آنجا به هم بريزد و هم پاكيزگي اين مكان سپند كه در دين زرتشتي از ارزش بالايي برخوردار است از بين برود. با اين حال به دليل درخواست بالاي گردشگران براي بازديد از اين مكان، بخشي از آن براي بازديد همگان درنظر گرفته شده است.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: آتشكده يزد , گردشگري در يزد ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com