عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 27 خرداد 1396
بازدید : 44
نویسنده : rahnama-safar


 محمد غفاري معروف به كمال‌المُلك نقاش ايراني (۱۲۲۴ كاشان- ۱۳۱۹ نيشابور) يكي از مشهورترين و پر نفوذترين شخصيت‌هاي تاريخ هنر معاصر ايران به شمار مي‌آيد وي با كشيدن تابلو تالار آيينه كه در ادامه مي بينيد، از سوي ناصر الدين شاه به كمال الملك ملقب شد.

 آرامگاه كمال الملك در جوار آرامگاه عطار نيشابوري و در ميان باغي در حومه شهر نيشابور واقع است و در سمت غرب آرامگاه خيام و به فاصله دو كيلومتري از آن واقع است. طراح اين بناي يادبود هوشنگ سيحون است.

فوسهاي متقاطع بناي آرامگاه كما الملك، "تاقهاي چهاربخش" را كه در معماري سنتي ايران بسيار ديده شده اند را تداعي مي كنند. طراح با بهرهگيري خلاقانه از قوس و با پيچشي كه در ايده كلي آن ايجاد كرده، به نتيجه اي متفاوت با هندسه اي پيچيده دست يافته است.تزيينات استفاده شده براي آرامگاه كمال الملك كاشي معرق است كه نقوش آنها بسيار هنرمندانه بر روي سطوح منحني نما بكار گرفته شدهاند و به سمت خط تقارن قوسها اين نقوش كوچك و كوچكتر ميشوند. به گفته طراح، كاشي معرق، معماري كاشان يعني محل زادگاه كمال الملك را يادآور مي شود.
فرم كلي بنا و تزيينات و همچنين رنگ كاشي ها، هارموني بس عجيب با بناي مجاور يعني آرامگاه عطار دارد، بطوريكه شايد بازديد كننده در بدو ورود به باغ و در نگاه اول آندو را دو جز از يك بنا درك كند!

سنگ مزار كمال الملك يكپارچه از سنگ گرانيت و با بافت خشن بوده و در قسمت بالاي سنگ كه مرتفع و زاويه دار تراشيده شده است، نقش برجستهاي از كمال الملك توسط شاگرد ايشان مرحوم استاد ابوالحسن صديقي حجاري گرديده است.

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: آرامگاه كمال الملك , گردشگري در خراسان رضوي ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com