آبشار فدامي داراب در استان فارس


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 28 مرداد 1396
بازدید : 80
نویسنده : rahnama-safar

آبشار فدامي داراب، چشمه اي كه در دل گرماي سوزان از دل كوه مي جوشد. اين آبشار در فاصله 130 كيلومتري جنوب شرق داراب، در نزديكي شهر فدامي و در ارتفاع حدود ٨٠٠ متري از سطح دريا قرار دارد.

چشمه ي فدامي پس از آنكه حوضچه اي به عمق حدود 20 متر را پر كرد سر ريز مي كند. اين چشمه حدود يك متر مكعب در ثانيه آبدهي دارد و پس از گذر از بستر يك كيلومتري به پرتگاهي مي رسد كه هنگام سقوط زيباترين آبشار منطقه را تشكيل مي دهد.

آبشار فدامي به عنوان منحصر به فردترين آبشار ايران مطرح است.يكي از وي‍ژگيهاي آن وجود چهار نوع آب شور و شيرين و سرد و گرم است كه در فاصله ۲۰ متري آبشار شيرين با هم مخلوط مي شوند و استخر طبيعي زيبايي را پديد مي آورند.

از ويژگي هاي ارزشمند آبشار فدامي ، دايمي و شيرين بودن آب آن است كه با توجه به موسمي و شور بودن اكثر آبهاي جاري در اين منطقه از اهميت خاصي برخوردار است و در اصل آب شـُرب شهر فدامي و روستاهاي اطراف را تامين مي كند. آبشار زيباي فدامي با ورود به رودخانه شور به ميزان قابل توجهي از شوري رودخانه مي كاهد.  آبشار شيرين بين 12 تا 20 متر ارتفاع دارد و ارتفاع آبشار شور فدامي كه در بالادست آبشار شيرين واقع شده 10 تا 15 متر است. قابل توجه است كه در گذشته آبشار فدامي عريض ترين آبشار طبيعي ايران محسوب مي شد و عرض آن  به 800 متر مي رسيد ولي امروزه به دليل خشكسالي و استفاده بي رويه كشاورزان بالادست به 200 متر رسيده است.

در زير آبشار حوضچه اي بزرگ بوجود آمده و در بالاي آن پوششي متراكم از گياهان بلند و نيزار ديده مي شود. وجود نخل هاي خودرو در كنار آبشار به زيبايي آن افزوده است. نكته قابل توجه، اينكه آب شيرين آبشار در تابستان بسيار خنك و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نيز حالتي برعكس آب شيرين دارد.

تعداد زيادي غار با عمق هاي مختلف و اشكال و قنديل هاي زيبا در منطقه وجود دارد و همچنين فعاليت هاي ژئوفيزيكي و زمين شناسي از جمله گسل ها،‌ طاق ديس ها، ناوديس ها، كاني ها و بلورهاي مختلف سنگي و رسوبي و نمكي و خاك هاي مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از ديگر جاذبه هاي اين منطقه زيباست.

آبشار فدامي يكي از تفرجگاه هاي زيباست كه با منظره اي زيبا و دل انگيز روح هر انسان دوستدار طبيعت را نوازش مي دهد و هر ساله ميزبان تعداد زيادي از علاقمندان به طبيعت است.

آدرس: 130 كيلومتري جنوب شرق داراب، مسير داراب به حاجي آباد، منطقه فدامي

منبع: سايت راهنماسفر




:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: آبشار فدامي داراب, جاذبه هاي گردشگري استان فارس ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com