موزه موسيقي


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 14 اسفند 1395
بازدید : 35
نویسنده : rahnama-safar

يكي از موزه‌هاي زيباي شهر تهران كه ديرزماني نيز از تاسيس آن نمي‌گذرد، موزه‌ي موسيقي است كه براي حفظ آثار و ارزش‌هاي هنرمندان عرصه‌ي موسيقي و معرفي آنها و حفظ ميراث موسيقي ملي داير شده است.

بناي فعلي موزه در سال ۱۳۵۱ ساختماني مسكوني بوده است كه پس از طرح تاسيس موزه‌ي موسيقي، به دليل مناسب بودن محل و فضاي كافي آن، از سال ۱۳۸۲ مورد بازسازي قرار گرفت موضوعي كه شايد براي علاقمندان به معماري و مرمت كشور ميتواند جالب باشد اين است كه  اين موزه يكي از مرمتهاي خوب و دوست داشتني خانه اي قديمي در تهران است كه با طرح احيا(باز زنده سازي) آن به موزه ،اثري ماندگار درحفاظت از خانه هاي قديمي تهران و نمايش هنر ايراني انجام شده است .

در موزه‌ي موسيقي حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداري مي‌شود و شامل بخش‌هاي مختلفي مثل سالن نمايش سازها( سازهاي كوبه‌اي، زهي، بادي، سنتي و زهي نواحي)، گنجينه‌ي موزه، آرشيو صوتي و تصويري، كتابخانه‌ي تخصصي، كارگاه نمايش مراحل ساخت ساز، انبار ويژه‌ي نگهداري بهينه‌ي سازها، مخزن محصولات مكتوب، كافي‌شاپ و بخش سمعي و بصري است.

سالن‌هاي نمايش سازها شامل سازهاي كوبه‌اي، بادي ، زهي، سنتي و زهي نواحي است. در اين سالن سازهاي نفيسي را مي‌توانيد مشاهده كنيد كه بسياري از آنها از اساتيد موسيقي به امانت گرفته شده‌اند؛ مانند سازهاي استاداني چون محمدرضا درويش و مجيد كياني. در كنار بازديد از اين سازها، سيستم پخش صوتي اطلاعات سازها به عنوان راوي نيز شما را بيشتر با آن‌ها آشنا خواهد كرد.

سالن سازهاي زهي و بادي كه در طبقه‌ي همكف قرار دارد شامل دو بخش است؛ در بخش سازهاي بادي انواع سازهاي خودصدا، ني‌ها، ني‌لبك و سوتك‌ها را خواهيد ديد و در بخش سازهاي زهي سازهايي مانند زه صداي مضرابي و زه صداي ارشه‌اي ديده مي‌شود.

در سالن سازهاي كوبه‌اي ، انواع سازهاي كوبه‌اي دوطرفه (در دوطرف پوسته كشيده شده است و از دو طرف براي نواختن استفاده مي‌كنند) و يك‌ طرفه و در سالن سازهاي سنتي، انواع سازهاي زهي، مضرابي و ارشه‌اي و سازهاي كوبه‌اي سنتي ايراني مانند تنبك ديده مي‌شود.

طبقه‌ي ديگر تالار مختص نمايش سازهاي اهدا شده است كه هركدام قدمتي طولاني دارند و متعلق به اساتيد موسيقي بوده‌اند؛ استاداني مانند ميرزا عبدالله، استاد عشقي و كيهان كلهر. آرشيو صوتي و تصويري موجود در موزه نيز آرشيو صوتي و تصويري زنده ياد محمد علي گلشن ابراهيمي است كه سال‌ها براي جمع‌آوري آن زحمت كشيد و سپس آن را به موزه اهدا كرد.
 در بخش گنجينه‌ي موزه كه بسيار جالب توجه است با آثار و يادگارهاي جالبي از اساتيد موسيقي مواجه مي‌شويد؛ آثاري مانند چوب رهبري اركستر حشمت سنجري، ساعت شماته دار استاد علي تجويدي، سنتور استاد ملك حسين و تقويم روميزي تقي مسعوديه. سالن ديگري كه توجه شما را جلب خواهد كرد بخشي مربوط به  وسايل ضبط  و پخش موسيقي  قديمي است.

آدرس:‌اين موزه در ميدان تجريش،خيابان شهيد دربندي سه راه تختي كوچه نمازي پلاك 9 واقع است.

منبع: سايت راهنماسفر



:: موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری ایران , ,
:: برچسب‌ها: موزه موسيقي ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








راهنمای سفر و گردشگری - طبیعت گردی در ایران - جاذبه های گردشگری و توریستی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

RSS

Powered By
loxblog.Com